Prva triada

Prva triada

gozd

Delavnice:

Igre v gozdu

  • gozd v Triglavskem narodnem parku ali blizu šole

  • april - oktober

  • 2 šolski uri

  • 1. - 3. razred

V tem obdobju je še vedno pomembna tudi spontana igra v gozdu. Preko igre otroci spoznavajo zakonitosti v naravi, ki jim bodo kasneje prišle prav pri pouku naravoslovja – lastnosti materialov, težnosti, premikanja, štetja, razvrščanja, lastnosti svetlobe, vode, raznolikost in odnosi med bitji v gozdu ter še mnoge druge.

Igro lahko tudi vodi učitelj. V knjigah in na spletu se najde številne predloge. Nekaj jih predstavljamo tu. 

Dekorativni element

Moje drevo

Za igro izberemo primeren kraj z večjimi drevesi in dobro dostopnostjo – ne pregosto zaraščeno in na ravnem ali vsaj le malo nagnjenem terenu.

  • Poteka v parih.
  • Eden od učencev ima zavezane oči, drugi ga pelje do drevesa.
  • Pomembno je sodelovanje.
  • Tisti ki vodi, pazi, da sošolca varno pripelje do drevesa.
  • Ta potem drevo dobro pretipa in si poskusi zapomniti čim več podrobnosti.
  • Potem gresta nazaj na izhodišče, kjer si učenec sname prevezo in poišče svoje drevo.
  • Vlogi še zamenjata.

Po 20 minutah učence zberemo in se pogovorimo, katera drevesa so spoznali in jim povemo, katere vrste so.

Če aktivnost poteka v bližini kraja, kjer so učenci doma, jih lahko povabimo, naj svoje drevo spremljajo, kako se bo spreminjalo skozi leto.

Zvoki v gozdu

  • Na primernem kraju se učenci posedejo, lahko pa dejavnost poteka tudi stoje.
  • Če bodo učenci dovolj narazen, bomo lažje prišli do tišine.
  • Vsak naj ima pri sebi list papirja (dovolj je manjši) in pisalo.
  • 5 minut v tišini poslušajo in vsak nov zvok označijo s črtico.
  • Po koncu se pogovorimo, koliko različnih zvokov in kaj so slišali.

Navežemo, da smo prišli na obisk v gozd, kjer živijo številna bitja se zato obnašamo v gozdu kot obiskovalci.

Gozdni parfum

  • Učencem razdelimo lončke in vsakemu nalijemo za nekaj žlic vode.
  • Naročimo jim, naj zberejo različne koščke rastlin in naredijo svoj parfum.
  • S palčko iz gozda vse skupaj pomešajo, še bolje, če liste prej zmečkajo.
  • Primerjajo, kakšne vonje so ustvarili.

Iskanje skritega zaklada

  • Učenci poiščejo zanimive predmete v gozdu.
  • Aktivnost lahko izvedemo tako, da imamo s seboj npr. v manjši škatli listke, na katerih piše, kaj naj kdo poišče v gozdu (nekaj dišečega, nekaj trdega, zelenega….).
  • Po 10 – 15 minutah se zberemo in skupaj pregledamo, kaj so našli. Ob vsaki stvari lahko povemo kaj zanimivega o življenju gozda.
  • Spoznavamo rastline v gozdni podrasti, njihove cvetove in plodove. 

Rastline v gozdu

  • gozd v Triglavskem narodnem parku ali blizu šole
  • maj-september
  • 2-3 šolske ure
  • 1. - 5. razred
Dekorativni element

Potek aktivnosti

  • Učencem predstavimo nekaj značilnih vrst dreves in rastlin v podrasti. Skupaj iščemo podobnosti in razlike. Primerjamo liste, cvetove, plodove.
  • Razložimo, kaj rastline potrebujejo za življenje.
  • Primerjamo svetlobo v gozdu in zunaj njega. Razložimo, da v gozdu uspevajo take rastline, ki lahko živijo z manj svetlobe kot rastline na travniku. Več rastlin v gozdni podrasti je pomladi, ko drevesa še nimajo listov in je na gozdnih tleh več svetlobe.
  • Učencem razložimo, da nova rastlina zraste iz semena, čebulice, gomolja..
  • V gozdu poiščemo mlade rastline (bodoča drevesa), ki so ravno vzklili in se jim še vidijo klični listi. Poiščemo rastlino z gomolji, čebulico, koreniko in jo izpulimo, najbolje, da jo po ogledu posadimo nazaj. Čebulice imajo npr. zvončki, čemaž, žafran, luki, gomolje npr. petelinčki, ciklama, korenike npr. šmarnica, podlesna vetrnica, gozdna jagoda, konopnica..
  • Pri plodovih ugotavljamo, kako se razširjajo po naravi. Opazujejo, kako letijo npr. plodovi javorja, gabra, jesena.
  • Učenci naberejo različne plodove in drug material iz gozda. Na primernem kraju naredijo v parih ali skupinah gozdne umetnije. Lahko tudi kasneje v šoli.

Življenje na gozdnih tleh

  • gozd v Triglavskem narodnem parku ali blizu šole
  • maj- oktober
  • 1 šolska ura
  • 3. razred

 

Dekorativni element

Potek aktivnosti

  • Delo poteka v skupinah.
  • Potrebščine: lončki z lupo, kadičke ali primerne posode, ročne lupe, slikovni določevalni ključi
  • Učencem pokažemo, kako bodo iskali in nabirali živalce na gozdnih tleh in jih opozorimo naj pazijo, da jih ne poškodujejo. Najlažje jih najdemo pod razpadajočim lesom, pod listjem, kamni.
  • Učence razporedimo v skupine in jim omejimo prostor v gozdu, kjer bodo nabirali živalce, da se ne razkropijo predaleč. Spremljamo skupine pri delu.
  • Vsaki skupini razložimo, katere živalce so našli. V pomoč so preprosti ključi s slikami.
  • Učenci poiščejo podobnosti in razlike med živalcami ter opazujejo njihovo obliko in gibanje..
  • Razložimo pomen teh drobnih živali za življenje gozda.
  • Po končanem delu jih vrnejo tja, kjer so jih dobili. 

Učni listi

Cilji

  • Učenci iščejo, opazujejo in primerjajo živa bitja v gozdu.
  • Spoznajo, da so živa bitja v gozdu povezana med seboj in s svojim življenjskim okoljem.
  • Opazujejo, kako se živali premikajo.
  • Spoznajo s čim se živali prehranjujejo.
  • Učenci razvrščajo zbirke listov, plodov in drugega materiala iz gozda v umišljene sisteme.
  • Spoznajo pomen gliv v gozdu.
  • Ugotavljajo načine razširjanja plodov in semen.

Vsebine se navezujejo na predmet spoznavanje okolja.

Učni listi