Napravi korak za boljši zrak!

Napravi korak za boljši zrak!

Vreme pozimi!

Promet, industrija in ogrevanje s fosilnimi gorivi v zimskih mesecih še povečujejo onesnaženost zraka. Ali veste, da se v našo prestolnico vsak dan pripelje skoraj 130.000 ljudi?

Mnoga slovenska mesta so pozimi onesnaženju še bolj izpostavljena. Glede na najnovejše raziskave in priporočila Svetovne zdravstvene organizacije je koncentracija delcev PM10 previsoka v vsej Sloveniji.

 

A kaj so to delci PM10?

Glavna ''sestavina'' teh delcev je ogljik. Nanj se vežejo kovine, sulfati, nitrati, kloridi

Izvor teh delcev so v največji meri promet, industrija in individualna kurišča z neprimernimi kurilnimi napravami in kurivom.

 

In zakaj številka 10?

Delce delimo glede na velikost. Slednji imajo premer manj kot 10 mikrometrov – poleg njih merijo še druge večje in manjše delce. Vsi škodljivo vplivajo na naše zdravje.

Strupeni izpušni plini so prisotni celo leto, a pozimi so obremenitve predvsem v kotlinah veliko višje.

Zaradi INVERZIJE se pozimi na dnu kotlin zadržuje hladen zrak, ki postaja vedno bolj onesnažen. Takšne inverzije lahko trajajo več tednov, preden jih odpihne močan veter ali padavine.

Takoj pomislimo, da je rešitev, da ostanemo v zaprtih prostorih. Deloma je zamisel pravilna, a mnoge študije dokazujejo, da so lahko koncentracije ONESNAŽEVAL v zaprtih prostorih višje kot na prostem.

Slovarček

Inverzija: Z višino temperatura zraka navadno pada, pri inverziji pa temperatura z višino narašča. Hladen zrak, ki je težji, ostane na dnu zaprtih kotlin.

Onesnaževalo: Slednje je posledica človeške dejavnosti, ki škodljivo vpliva na ljudi ali okolje. Poleg škodljivih snovi so onesnaževala še hrup, svetlobno onesnaževanje, sevanje …

Cilji učnega načrta

Napravi korak za boljši zrak!

Učne enote, ki so objavljene na portalu Triglavska zakladnica, je mogoče povezati z različnimi učnimi načrti.

3. razred:

SPO:

  • učenci poznajo glavne onesnaževalce in posledice onesnaženja vode, zraka in tal

5. razred:

NIT:

  • učenci znajo prepoznati in opisati glavne povzročitelje onesnaženosti zraka in lokalne onesnaževalce zraka
  • učenci znajo ugotoviti onesnaženje zraka s trdnimi delci
  • učenci znajo predlagati možne rešitve za čistejši zrak (zračni filtri)
  • učenci znajo vrednotiti ravnanje oz. odnos ljudi do onesnaževanja zraka in ob tem razložiti, kaj pomeni odgovoren odnos do okolja

6. razred:

NAR:

  • učenci spoznajo, kako lahko sami z ustreznim ravnanjem prispevajo k varovanju okolja, in se ob tem zavedo pomembnega vpliva vsakega posameznika na okolje

7. razred:

NAR:

  • učenci spoznajo glavne vzroke onesnaževanja (površinskih voda, podtalnice, zraka in prsti), ključne onesnaževalce, posledice njihovega delovanja na organizme in okolje ter načine in ukrepe za zmanjševanje in preprečevanje onesnaževanja
  • učenci spoznajo vplive različnih vrst prometa in komunikacij na okolje (onesnaževanje zraka, vode in prsti) in organizme (npr. hrup)

9. razred:

FIZ:

  • učenci usvojijo fizikalne lastnosti zraka in razložijo njegove vplive na vremenska dogajanja
  • učenci raziščejo vire onesnaževanja zraka in možne ukrepe za zmanjševanje onesnaževanja

 

"Analiza, evalvacija in uskladitev vsebin Triglavske zakladnice s programi in učnimi načrti za osnovne šole je bila izvedena z zunanjim sodelavcem, dr. Iztokom Tomažičem, avtorjem številnih gradiv za osnovnošolske naravoslovne predmete in predavateljem didaktike na Biotehniški fakulteti Univerze v Ljubljani."

Vsebino je omogočil

Biosferna območja so območja ekosistemov z bogato biotsko raznovrstnostjo. Namenjena so ohranjanju ekosistemov in njihove biotske raznovrstnosti ter spodbujanju trajnostnega razvoja ob vključevanju in sodelovanju lokalnega prebivalstva.

V Sloveniji so bila do leta 2018 opredeljena štiri biosferna območja:

  • Biosferno območje Julijske Alpe        
  • Biosferno območje Kras         
  • Biosferno območje Kozjansko in Obsotelje     
  • Biosferno območje Mura 

V okviru projekta Sodelovanje med Las-i: Približjamo Unescova biosferna območja prebivalcem smo pripravili zanimive vsebine, ki bogatijo našo Triglavsko zakladnico.

»Za vsebino je odgovoren Javni zavod Triglavski narodni park. Organ upravljanja, določen za izvajanje Programa razvoja podeželja RS za obdobje 2014–2020, je Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano.«

Fotografija

Jwvein / Pixabay