Življenje v vodi

Življenje v vodi

V vodah, tako tekočih kot stoječih, lahko najdemo številna živa bitja. V čistih vodah živijo taka, ki so občutljiva na onesnaženje in pomanjkanje kisika. Z raziskovanjem življenja v vodah Triglavskega narodnega parka učenci lahko spoznavajo živali in rastline, s katerimi se v drugih vodah verjetno ne bi srečali.
  • jezero ali potok v TNP, lahko tudi v bližini šole
  • april - oktober
  • 3 - 5  šolskih ur
  • 5. do 9. razred, srednja šola
  • 2.5 € na učenca

 

Potek

  • učence peljemo do primernega vodnega telesa.
  • z učenci naberemo vzorce vodnih živali - pod kamni ob bregu in z mrežo,
  • organizme s pomočjo preprostih ključev določimo in opazujemo njihovo premikanje,
  • organizme si ogledamo pod stereo-lupo in spoznavamo njihovo zgradbo
  • ugotavljamo, katere rastline uspevajo ob vodi in/ali v njej,
  • ugotavljamo, katere dejavnosti se dogajajo ob vodi in kakšen vpliv imajo nanjo.

 

  • Učenci izvejo, kako je jezero nastalo. Na terenu si ogledamo obliko ledeniške doline, morene in jezerske terase, ki nam kažejo, kje je bila nekoč gladina jezera.
  • Ob obali jezera ugotavljamo, katere rastline tam rastejo. Poiščemo vodno rastlino in spoznamo značilnosti teh rastlin, najlažje najdemo rmanec.
  • Na obalnem pasu, po prejetih navodilih za delo, učenci sami naberejo drobne vodne živali, jih določajo s ključi in si jih ogledajo pod lupami. Spoznavajo glavne značilnosti vodnih ličink žuželk, vrtinčarja, pijavke, planktonskih rakcev, vodne pršice, maloščetincev, ki jih običajno najdemo v jezeru.

Delavnico kombiniramo z ogledom kulturne dediščine Stare Fužine in/ali predstavitvijo TNP in ogledu razstave v centru. Čas in potek prilagodimo številu učencev in času, ki ga imamo na razpolago.

Cilji

  • učenci spoznajo jezero kot življenjski prostor,
  • učenci spoznajo delovanje ledenikov in nastanek ledeniškega jezera,
  • učenci spoznajo življenjske pogoje v jezerih in glavne dejavnike, ki pogojujejo razlike med posameznimi bivalnimi okolji v jezeru,
  • učenci določajo živalske skupine s pomočjo preprostih ključev,
  • učenci spoznajo tipične vodne in obvodne vrste rastlin,
  • učenci ugotavljajo, kateri so glavni onesnaževalci ledeniških jezer v Triglavskem narodnem parku; razvijejo odgovoren odnos do varstva voda,
  • učenci spoznajo redke in ogrožene vrste jezer v TNP in njihove življenjske pogoje,
  • učenci spoznajo kroženje vode v naravi, tekoče in stoječe vode in pomen varovanja pitne vode

Vsebine se navezujejo na naravoslovje in tehniko, družbo, geografijo, zgodovino in biologijo. Aktivnosti so prilagojene starosti otrok.

Učni listi

Dejavnost poteka ob primernem potoku v TNP ali v okolici šole.

Učencem pokažemo, kako se nabira vzorce drobnih vodnih živali v tekoči vodi. Sami naberejo živalce, ki si jih potem ogledajo pod lupo. S pomočjo določevalnih ključev ugotavljajo, katere živali so našli. 

Razložimo, da so nekatere vrste bolj občutljive na vodno onesnaženje kot druge. S pomočjo preproste tabele z indikatorskimi vrstami sami ugotovijo, kakšna je kvaliteta vode, v kateri so nabrali vzorce.

Cilji

  • Učenci spoznajo v kakšnih oblikah se nahaja voda v TNP in pomen območja kot vira pitne vode.
  • Onesnaževanje voda v TNP.
  • Osvojijo osnovno znanje nabiranja in določevanja drobnih živali v potoku.
  • Iz preprostih tabel z indikatorskimi organizmi znajo ugotoviti, kakšna je kvaliteta vode v potoku. 

Vsebine se navezujejo na naravoslovje in tehnika, naravoslovje, biologijo.

Učni listi