Druga triada

Druga triada

gozd

Delavnice:

Drevesne vrste gozdov TNP

  • gozd v Triglavskem narodnem parku ali blizu šole
  • maj- oktober
  • 1 - 2 šolski uri
  • 4. - 6. razred

 

Potek aktivnosti

Potrebščine: papir, voščenke, podloge za pisanje, pisala, lepilo,

Učence v gozdu razdelimo v manjše skupine. Vsako peljemo do druge vrste drevesa, ki jo bodo opisali in predstavili.

Zbrane podatke o vrsti narišejo, napišejo in prilepijo na večji list papirja.

  • Skupina zbere čim več podatkov:
  • Narišejo obliko in opišejo drevo, kaj vse so na njem opazili,
  • naredijo odtis lubja (papir in voščenke),
  • naberejo list, cvet, plod, drugo (lišaj, mah…).
  • Učenci izmerijo tudi višino in obseg drevesa, ki ga bodo predstavili.

Po 30 – 40 minutah vsaka skupina predstavi svojo vrsto. O vsaki povemo kaj zanimivega.
V gozdu si ogledamo tudi prerez debla in razložimo nastanek letnic. Ugotovimo starost drevesa.

Ob deževnem vremenu učenci izdelajo plakate v učilnici ali centru TNP.

Z učenci v tem starostnem obdobju izvajamo tudi delavnico Rastline v gozdu.

Prsti - iz nje raste življenje

  • gozd v Triglavskem narodnem parku ali blizu šole
  • april - oktober
  • 1 šolska ura
  • 5. - 7. razred

 

Potek aktivnosti

Potrebščine: lopatka, kadička, večja plastenka z vodo, menzura, kozarci ali druga prozorna posoda, plastenke brez dna

Na primernem kraju v gozdu učencem razložimo, kaj so talni horizonti: lahko pokažemo spodaj kamninsko osnovo (če se vidi), zdrobljene kamnine, B in A horizont s humusom. Ponovimo, kako nastane prst.

Primerjava propustnosti za vodo pri različnih prsteh

V plastenke, ki smo jim odstranili dno, naberemo vzorce različnih prsti (gozd lahko posebej iglasti in listnati gozd, travnik, njiva). Vsako postavimo na prazen kozarec in nalijemo vanjo 1 dcl vode. Ko voda neha pronicati skozi prst, izmerimo, koliko vode je pri vsakem vzorcu prišlo v kozarec.

Primerjava zračnosti različnih prsti

V kozarce naberemo prst v gozdu, na travniku, na njivi. Vsak kozarec mora biti do vrha napolnjen s prstjo. Izmerili bomo, koliko zračnega prostora je v posameznih tipih prsti. V merilno posodo nalijemo vodo in jo dolijemo v 1. kozarec. Izmerimo, koliko vode smo lahko dolili. Ponovimo še pri drugih vzorcih prsti. Ta del naloge lahko naredimo tudi v učilnici oz. v Centru TNP.

Za opisani nalogi je primernejše suho vreme, ko zemlja ni prepojena z vodo.

Na vsebine o prsti se navezuje delavnica Življenje na gozdnih tleh.

Zrak in lišaji

  • gozd v Triglavskem narodnem parku
  • vse leto
  • 2 šolski uri
  • 5. - 7. razred

 

Cilji

  • Učenci ponovijo pomen rastlin za proizvodnjo hranil in kisika.
  • Spoznajo lišaje kot pokazatelje čistosti zraka

Potek aktivnosti

Potrebščine: lupe, določevalni ključ za lišaje, učni list

5. razred
Učenci spoznavajo osnovne tri skupine lišajev in jih poskusijo najti v gozdu. Ugotavljajo, na katerem drevesu je več lišajev. Razložimo, da so praviloma skorjasti lišaji najmanj in grmičasti najbolj občutljivi na onesnažen zrak.

7. razred
Učenci v gozdu poiščejo različne vrste lišajev, jih poskusijo določiti in ugotoviti kvaliteto zraka. Pomagajo si z določevalnimi ključi.
Razložimo zgradbo lišaja (učni listi in razlaga).

Življenje na gozdnih tleh

  • gozd v Triglavskem narodnem parku ali blizu šole
  • maj- oktober
  • 1 šolska ura
  • 4. - 5. razred

 

Potek aktivnosti

  • Delo poteka v skupinah.
  • Potrebščine: lončki z lupo, kadičke ali primerne posode, ročne lupe, slikovni določevalni ključi
  • Učencem pokažemo, kako bodo iskali in nabirali živalce na gozdnih tleh in jih opozorimo naj pazijo, da jih ne poškodujejo. Najlažje jih najdemo pod razpadajočim lesom, pod listjem, kamni.
  • Učence razporedimo v skupine in jim omejimo prostor v gozdu, kjer bodo nabirali živalce, da se ne razkropijo predaleč. Spremljamo skupine pri delu.
  • Po končanem delu živali spustijo v naravo, kjer so jih našli.
  • Učenci poskusijo sami  s pomočjo preprostega določevalnega ključa ugotoviti, katere drobne živali so našli.
  • Pozorni so na gibanje posameznih živali in razmislijo, zakaj se tako premikajo.
  • Razložimo pomen razkrojevalcev v gozdu.

Učni listi

Cilji 4. razred

  • Učenci spoznajo domače grmovne in drevesne vrste.
  • Na primerih spoznajo način razširjanja semen.
  • Primerjajo čutila pri človeku in nekaterih gozdnih živalih.
  • Seznanijo se z uporabo preprostih ključev za določanje živali.
  • Učenci opazujejo gibanje živali. Spoznajo pomen okončin pri gibanju. Primerjajo hitrost premikanja različnih živali.

Navezuje se na predmet naravoslovje in tehnika.

Cilji 5. razred

  • Spoznajo, da je v zraku različna vsebnost vlage in pomen gozda pri zadrževanju vode.
  • Spoznajo lišaje kot pokazatelje čistosti zraka.
  • Opazujejo različno sestavo prsti in talne horizonte v gozdu.
  • Sestavljajo prehranjevalne verige v gozdu. Spoznajo pomen razkrojevalcev. 

Navezuje se na predmet naravoslovje in tehnika.

Cilji 6. razred

  • Učenci spoznajo procese nastanka prsti, njene lastnosti in sestavine, ki so ključne za rast in razvoj rastlin;
  • Razumejo pomen fotosinteze in izmenjave snovi z okoljem.
  • Spoznajo, da se rastlina razvije iz semena, osnovne razlike med spolnim in nespolnim razmnoževanjem in primere nespolnega razmnoževanja rastlin v naravi.
  • Razvrstijo rastline v gozdu v širše sistematske kategorije (določevalni ključi) in spoznajo razlike med njimi.
  • Pomen neživih dejavnikov okolja in prilagoditve gozdnih rastlin (zelnate, lesnate, listavci, iglavci).
  • Povezave rastlin z živalmi (opraševanje, raznašanje semen) in glivami (mikoriza). Vloga rastlin v ekosistemu. 

Navezuje se na predmet naravoslovje.